ברזים ערופי שפתיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברזים ערופי שפתיים
עטיפת הספר במהדורתו משנת 2001
עטיפת הספר במהדורתו משנת 2001
מידע כללי
מאת דוד אבידן
תורגם לשפות 37 שפות
סוגה שירה
הוצאה
תאריך הוצאה 1954
הוצאה בעברית
הוצאה ארד
תרגום יואב הלוי
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 001070370, 002194689

ברזים ערופי שפתיים הוא ספר השירה הראשון של דוד אבידן, שיצא לראשונה לאור בשנת 1954, בהיותו בן עשרים בלבד, בהוצאת "ארד"[1].

הספר הציג לראשונה את סגנונו המהפכני והמרדני של אבידן בשירה, השונה מזה של המשוררים המקובלים באותה תקופה - נתן אלתרמן, אברהם שלונסקי ואחרים. מבקר הספרות ישראל זמורה פרסם ביקורת חריפה על הספר בה כתב[2]:

...התוכן חסר כאן לחלוטין, חסר בכל שורה לחוד, בבל בית ואף בכל שיר ושיר. לפעמים אפילו קצב של ניגון טוב, ומכאן שיש בכל בית מן השירים קצב, ויש גם חרוזים, כלומר — חריזה לא רעה. ופעמים אפילו מבריקה — אני נוטה להסיק כי דוד אבידן טעה כאן טעות פאטאלית, ובמקום לנסות את כוחו בנגינה הוא מנסה אותה בשירה. כי מה תוכן של דמיון פיוטי יש במשפטים כמו־ "הדם זורם לאור כמו תרדמה פושרת" וא "הרחוב המתאבד פתח ורידים בשמש"...מה כאן מתכונתו של מתחיל, שאתה עשוי לשער ולומר, כי עוד יתפתח הנער ויגיע אל מטרתו הנעלה? דומה עלי, כי אם התחלה היא זו, הרי זו התחלה שהיא גם סיום, אלא אם האיש ישנה את טעמו וכוחו בו מן הקצה אל הקצה.

לטענת המשורר משה דור, בשל חסרון כיס, התכוון אבידן להוציא את הספר ללא ניקוד, אלא בכתיב מלא, ואף בנה תאוריה המצדיקה זאת מבחינה אידאולוגית; אך כאשר נמצא התקציב להדפסת הספר עם ניקוד, הוא יצא לאור בסגנון המקובל בספרי שירה[3].

בשנת 2001 הוציאה הוצאת הספרים "בבל" מהדורה מחודשת של "ברזים ערופי שפתיים". במהדורה זו פורסמו גם גרסאות מאוחרות יותר של השירים "חלום רע" ו"בעניין אהבתו האומללה של אלפרד פרופרוק"[4].

באפריל 2008 פרסם מוסף "שבעה לילות" של העיתון "ידיעות אחרונות" רשימה של היצירות החשובות בכל אחד מששת העשורים הראשונים של המדינה, וכלל בתוכה (בתחום ספרות שנות החמישים) את "ברזים ערופי שפתיים".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אינסטלציה ספרותית - ספר שיריו של דוד אבידן "ברזים ערופי שפתיים", ביכורי עטו של משורר יליד הארץ בן 20, דבר, 29 באוקטובר 1954
  2. ^ ישראל זמורה, מתחיל או מסיים?, דבר, 17 בספטמבר 1954
  3. ^ משה דור, 1995 גחלים בפה, כמצוטט על ידי יאיר מזור בספרו (2005) "אהבה במושב האחורי: השירה העברית בשנות השישים", עמ' 105
  4. ^ הוצאה מחודשת לדוד אבידן, באתר הארץ, 5 ביוני 2001